Inflammation and Neuropsychiatry

Mercoledì 30 maggio alle 17, nell'aula magna della Torre Biologica, lettura magistrale della prof.ssa Lucile Capuron (Università di Bordeaux)

Mercoledì 30 maggio alle 17, nell'aula magna della Torre Biologica, la prof.ssa Lucile Capuron (Università di Bordeaux) tiene la lettura magistrale dal titolo "Inflammation and Neuropsychiatry".

La prof.ssa Capuron è direttrice del laboratorio di ricerca specializzato in Nutrizione e Neurolobiologia Integrata dell'Università di Bordeaux (Francia). La sua attività di ricerca include approcci clinici e pre-clinici per capire il link tra l'infiammazione e le patologie psichiatriche. La sua produzione scientifica è vasta e ha raggiunto più di 7.500 citazioni; inoltre la prof.ssa Capuron vanta un H-index pari a 36, avendo pubblicato su riviste ad alto impatto.

Il seminario rientra nella serie "European Frontiers in Biomedical and Biotechnological Sciences" (EFBIO) dell'a.a. 2017/18, promossa dai docenti del dipartimento di Scienze biomediche e biotecnologiche Filippo Drago e Salvatore Salamone.

Gli studenti di Medicina del 4° e 5° anno che seguiranno la serie dei seminari EFBIO avranno riconosciuto un credito ADE, a tutti gli altri partecipanti verrà rilasciato un attestato di partecipazione.

Abstract

The finding that cytokines are elevated in various neuropsychiatric disorders brings to the forefront the necessity of identifying the precise research domain criteria that inflammation is responsible for. Data gained with the model of inflammation-induced depression enabled identifying distinct pathophysiological pathways involved in neurotransmitter metabolism with specific relevance for the development of symptom constellations encompassing respectively mood/cognitive symptoms and neurovegetative/motivational alterations. These symptom dimensions represent core features of various neuropsychiatric disorders that are also characterized by an activation of inflammatory processes. Moreover, converging data indicate that these pathways interact with relevant vulnerability factors and modulatory systems to ultimately impact the presentation of inflammation-driven neuropsychiatric symptoms. While further research is needed to precisely determine the specific mechanisms of action and sequence of events involved in the shaping of symptom dimensions related to inflammation and their generalization across conditions, these findings give to inflammation a central position in the research domain strategic approach of mental health. They also suggest that treatments targeting inflammation and modulating the pathways and systems by which inflammatory processes selectively affect brain function may be of particular relevance for the treatment of specific neurobehavioral symptom domains.

(30 maggio 2018)